سامانه بازخورانی دود اگزوز - EGR
دسته : مقالات خرد ماشین الاتی ( مهندسی مکانیک بیوسیستم)
در قرن حاضر یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه جهانی مبارزه با آلودگی هواست،عوامل زیادی در آلودگی هوای جهان موثرند که یکی از تاثیر گذارترین این عوامل خودرو ها هستند. خودرو ها از عمده ترین منابع آلودگی هوا جهان به شمار می روند. آلاینده هایی که توسط خودرو ها تولید می شوند به شرح زیرند:
- co
- HC
- NOx
- دوده (SOx)
- ...
اکسیدهای نیتروژن (NOx) از مهمترین آلایندههای هوا به شمار می روند. هر سال میلیونها تن از این گاز در اثر فعالیتهای انسانی به ویژه مصرف سوختهای فسیلی تولید میشود. دیاکسید نیتروژن در ترکیب با هوای مرطوب تولید اسید نیتریک میکند که موجب پوسیدگی شدید فلزات میشود. همچنین در غلظتهای بالا باعث ایجاد مهدود شده و میدان دید را به شدت کاهش میدهد و بر رشد گیاهان اثر منفی شدید دارد. این گاز از اثر گلخانهای نیز برخوردار است.
در موتورهای احتراق داخلی، مکانیزم چرخش دود خروجی موتور(به انگلیسی: Exhaust gas recirculation) به صورت مخفف (EGR) روشی است که طی آن با کاهش دمای موتور، نیتروژن اکسید (NOx) خروجی از اگزوز کاهش مییابد. این سیستم در موتورهای بنزینی، گازوئیلی و دیزل استفاده میشود. عملکرد آن به این گونه است که قسمتی از دود خروجی سیلندر را با هوای ورودی مخلوط کرده به سیلندر بازمی گرداند و به اصطلاح موتور را خفه میکند تا دما پایین بیاید. امروزه موتورها برای برآورده شدن استانداردهای محیط زیست نیاز به این سیستم دارند.