.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

1.طراحی و ساخت 2.انرژی 3.فناوری پس از برداشت

.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

1.طراحی و ساخت 2.انرژی 3.فناوری پس از برداشت

...
.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

شاخه ای از علوم مهندسی مکانیک است که در خدمت علوم مرتبط با ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی می باشد. این رشته ، یکی از جامع ترین رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود که تلفیقی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی عمران و کلیاتی از مهندسی کشاورزی می‌باشد. هدف رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به منظور انجام امور فنی مرتبط با کشاورزی است.





رویداد هفته

عید فطر 95

با سلام خدمت دوستان عزیز

عید فطرپیشاپیش بر همه شما مبارک باد...

برگزیده هفته

»قابل توجه بچه های ماشین الاتی و بیوسیستمی«

عزیزانی که تمایل به همکاری با مارو دارن می تونن به ما بپیوندن...

شما میتونید؟!


  • با ارسال تصاویر و گزارشات از فعالیت های گروه مکانیک بیوسیستم محل تحصیلتون.
  • معرفی استاد برتر گروه  از نظر خودتون.
  • ارسال مطالب ترجمه شده و نو صنعت و تکنولوژی روز مرتبط با رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم
  • یا حتی معرفی ادرس مطالبی که به نظرتون نو و جدید هستن .
  • در به اشتراک گذاری مطالب مفیدو علمی و همچنین پویایی گروه محل تحصیلتون سهیم باشید.

پایگاه مهندسی مکانیک بیوسیستم

پیستون چیست؟!و انواع آن...

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۲۵ ب.ظ

پیستون چیست؟! پیستون یکی از قطعات متحرک و اصلی موتور است که در داخل سیلندر به طور متناوب حرکت رفت و برگشتی انجام داده تا چهار مرحله اصلی چرخه یعنی مکش ، تراکم ، احتراق – انبساط و تخلیه ( خروج دود) صورت گیرد.

پیستون از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است:1.تاج پیستون 2.حامل رینگ ها 3.دامن پیستون 4.جایگاه پین

انواع پیستون با اشکال مختلف:

  • پیستون موتور سیکلت ها و موتور های دو زمانه کوچک ( مورد استفاده در سمپاش ها و...)

پیستون پیستون دو زمانه :

به دلیل مکانیزم دو زمانه بودن موتور ، پیستون تحت بار های شدید حرارتی و مکانیکی قرار دارد و از آلیاژ ویژه آلومینیومی ساخته می شود.

طبق توضیحات شرکت ماهله آلمان...








  • پیستون خودرو های سواری و سبک (چهار زمانه)

پیستون
پیستون ریخته گری شده:
دارای دوام زیاد و صرفه اقتصادی برای موتور های بنزینی و گازوییلی می باشد. در این پیستون تاج پیستون ، محل رینگ ها و دامن پیستون به صورت یک واحد و یک جا ساخته می شود.









پیستونپیستون ماشین کاری شده:
استحکام با توجه به مراحل تولید افزایش یافته است.
این به این معناست که امکان کم کردن مقطع و کاهش وزن پیستون وجود دارد.

این پیستون بیشتر در موتور های مسابقه ای و موتور هایی که در معرض بار سنگین قرار دارند استفاده می شود.






پیستونAUTOTHERMIK:
دارای نوار فولادی ریخته گری شده و همچنین یک چاک در بدنه است که از ناحیه رینگ تا دامن پیستون کشیده شده.این پیستون ها حرکت نرمی در داخل سیلندر دارند.









پیستون

AUTOTHERMIK
این پیستون نیز دارای یه حلقه فولادی می باشد با این تفاوت که فاقد چاک است و تاج پیستون به طور برآمده ساخته شده است . برای نصب و راه اندازی در موتورهای که در معرض بار های سنگین قرار دارند ترجیح داده می شود.









پیستونpistons with pivoted side core
پیستون همراه با حامل رینگ
برای موتور های بنزینی بهینه شده و با استفاده از یک تکنولوژی ریخته گری ویژه  دارای وزن کم و استحکام بالاست.










  • پیستون موتور های دیزلی و سنگین ( تراکتور ها ، کشنده ها ، کشتی ها و...)
پیستوندر موتور های دیزلی اتاق احتراق در داخل تاج پیستون تعبیه می شود به همین دلیل تاج پیستون دارای گودی زیاد است.که از تفاوت های اساسی پیستون موتورهای دیزلی در مقایسه با موتور های بنزینی همین امر است.
این پیستون ها نسبت به پیستون موتورهای بنزینی دارای قطر زیاد تر و اندازه بزرگ تر می باشند.

برای ساخت پیستون‌ها، معمولاً از چدن خاکستری، فولاد ریخته‌گری و یا آلیاژهای آلومینیوم استفاده می‌شود.




پیستونسازندگان پیستون ، شکل اتاق احتراق را در تاج پیستون تعبیه می کنند تا حرکت آشفته (توربولانس) مخلوط را بهبود بخشند.












پیستونطرح تاج پیستون بستگی به شکل افشانه (spray) سوخت پاشیده شده از انژکتور دارد.
سوراخ های موجود در بدنه پیستون جهت گردش روغن و خنک کاری تاج پیستون تعبیه شده اند.











پیستوندر موتور های اشتعال تراکمی (دیزلی) تعداد رینگ های کمپرسی 3 یا 4 عدد و تعداد رینگ های روغنی 1 یا 2 عدد می باشد.
به منظور کاهش افت ناشی از اصطکاک ،بهتر است تعداد رینگ های کمپرسی در موتور کاهش یابد.
 اولین رینگ کمپرسی ( از بالا) رینگ آتش نامیده می شود.
رینگ ها به منظور آبندی و جلوگیری از نشت گاز های ناشی از احتراق به کارتر و بلعکس روغن از کارتر به اتاق احتراق در پیستون تعبیه می شوند.

دست نوشت شما روی دیوار ما (۸)

سلام میشه در مورد انواع پیستون از لحاظ شکل ساخت و کاربردشون توضیح بدین مثلا پیستونهای آف ست و قارچی و...


با سلام
من تخصصم پیستون نیست اگر با جزییات میخوایین تحقیق کنید میتونید در منابع انگلیسی سرچ کنید
ممنون مگلب خوبی بود
  • سیروس احمدی
  • با سلام وتشکرازمطالب مفیدتان سوالی دارم اینکه چه شرکت‌هایی درجهان پیستون راطراحی میکنند؟






    با سلام و احترام
    شرکت های زیادی در دنیا هستند که پیستون طراحی و تولید می کنند مثله شرکت ماهله آلمان ، ویسکو ، جی پیستون و ...

    سلام ییخشید گودی سر پیستون بخاطر چیه

     


    با سلام
    در پیستون های دیزلی بخشی از اتاق احتراق در تاج پیستون (سر پیستون) قرار دارد که به صورت گودی نمایان است. گودی طوری طراحی می شود که باعث حرکت توربولانس مخلوط سوخت و هوا نیز گردد.

  • سیدمحسن علوی
  • خیلی خوبه که این اطلاعات رو در اختیار مردم میذارید...

    + سپاس
  • سنا ر...............
  • از راهنماییتون متشکرم
  • سنا ر...............
  • سلام
    یک سوال دارم،توربولانس چیه؟؟

    سلام
    توربولانس به حرکت چرخشی گردابی مخلوط سوخت و هوا میگن که باعث میشه هوا با سوخت به نحو احسن مخلوط بشه تا یه احتراق کامل صورت بگیره
    { دیدین وقتی بطری آب معدنی رو کامل بر میگردونین یه گرداب مانندی رخ میده موقع خروج آب؟!} دقیقا شبیه همون حالته
      سلام
    ممنون از توجهتون به شیعه بلاگ
    همچنان منتظر حضور سبزتون هستم
    یاعلی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">