پیستون چیست؟! پیستون یکی از قطعات متحرک و اصلی موتور است که در داخل سیلندر به طور متناوب حرکت رفت و برگشتی انجام داده تا چهار مرحله اصلی چرخه یعنی مکش ، تراکم ، احتراق – انبساط و تخلیه ( خروج دود) صورت گیرد.
پیستون از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است:1.تاج پیستون 2.حامل رینگ ها 3.دامن پیستون 4.جایگاه پین
انواع پیستون با اشکال مختلف:
-
پیستون موتور سیکلت ها و موتور های دو زمانه کوچک ( مورد استفاده در سمپاش ها و...)
به دلیل مکانیزم دو زمانه بودن موتور ، پیستون تحت بار های شدید حرارتی و مکانیکی قرار دارد و از آلیاژ ویژه آلومینیومی ساخته می شود.
طبق توضیحات شرکت ماهله آلمان...- پیستون خودرو های سواری و سبک (چهار زمانه)
پیستون ریخته گری شده: دارای دوام زیاد و صرفه اقتصادی برای موتور های بنزینی و گازوییلی می باشد. در این پیستون تاج پیستون ، محل رینگ ها و دامن پیستون به صورت یک واحد و یک جا ساخته می شود.
این به این معناست که امکان کم کردن مقطع و کاهش وزن پیستون وجود دارد.
این پیستون بیشتر در موتور های مسابقه ای و موتور هایی که در معرض بار سنگین قرار دارند استفاده می شود.
AUTOTHERMIK این پیستون نیز دارای یه حلقه فولادی می باشد با این تفاوت که فاقد چاک است و تاج پیستون به طور برآمده ساخته شده است . برای نصب و راه اندازی در موتورهای که در معرض بار های سنگین قرار دارند ترجیح داده می شود.
- پیستون موتور های دیزلی و سنگین ( تراکتور ها ، کشنده ها ، کشتی ها و...)
برای ساخت پیستونها، معمولاً از چدن خاکستری، فولاد ریختهگری و یا آلیاژهای آلومینیوم استفاده میشود.