.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

1.طراحی و ساخت 2.انرژی 3.فناوری پس از برداشت

.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

1.طراحی و ساخت 2.انرژی 3.فناوری پس از برداشت

...
.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

شاخه ای از علوم مهندسی مکانیک است که در خدمت علوم مرتبط با ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی می باشد. این رشته ، یکی از جامع ترین رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود که تلفیقی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی عمران و کلیاتی از مهندسی کشاورزی می‌باشد. هدف رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به منظور انجام امور فنی مرتبط با کشاورزی است.





رویداد هفته

عید فطر 95

با سلام خدمت دوستان عزیز

عید فطرپیشاپیش بر همه شما مبارک باد...

برگزیده هفته

»قابل توجه بچه های ماشین الاتی و بیوسیستمی«

عزیزانی که تمایل به همکاری با مارو دارن می تونن به ما بپیوندن...

شما میتونید؟!


  • با ارسال تصاویر و گزارشات از فعالیت های گروه مکانیک بیوسیستم محل تحصیلتون.
  • معرفی استاد برتر گروه  از نظر خودتون.
  • ارسال مطالب ترجمه شده و نو صنعت و تکنولوژی روز مرتبط با رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم
  • یا حتی معرفی ادرس مطالبی که به نظرتون نو و جدید هستن .
  • در به اشتراک گذاری مطالب مفیدو علمی و همچنین پویایی گروه محل تحصیلتون سهیم باشید.

پایگاه مهندسی مکانیک بیوسیستم

تولید روانکار از روغن‌های پایه گیاهی

يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۴۶ ب.ظ

نویسنده :مسعود دهقانی دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس

امروزه با کاهش ذخایر نفت خام و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن در سامانه‌های مصرف کننده انرژی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. از این رو توجه دانشمندان به منابع تجدید پذیر انرژی مانند انرژی باد، انرژی خورشید و سوخت‌های زیستی مانند بیودیزل و بیواتانول افزایش یافته است.

موتورهای درون‌سوز در قرن حاضر بخش عمده‌ای از مصرف منابع نفت خام را به خود اختصاص داده‌اند و به یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان عمده انرژی تبدیل شده‌اند. لذا توجه به راهکارهای کاهش مصرف سوخت در این موتورها امری ضروری است. با توجه به این موضوع که در حدود یک سوم از تلفات انرژی موتورهای درون‌سوز مربوط به تلفات اصطکاکی می‌باشد، می‌توان به راحتی دریافت که روانکاری مناسب قسمت‌های مختلف موتور به منظور کاهش سایش و اصطکاک قسمت‌های متحرک آن، تأثیر به سزایی در کاهش تلفات انرژی و در نتیجه کاهش مصرف سوخت دارد.

به طور کلی روغن‌موتور یکی از حیاتی‌ترین سیال‌های موجود در موتور بوده و با روانکاری قسمت‌های مختلف و متحرک موتور، نقش خون در سیستم خون‌رسانی بدن را در موتور ایفا می‌کند. از طرف دیگر، متأسفانه این سیال مهم نیز همانند سوخت‌های مورد استفاده در موتور، پایه نفتی داشته و به منابع رو به پایان و گران‌قیمت نفتی وابسته است، به طوری که نمی‌توان آینده طولانی برای آن متصور شد. علاوه بر آن، سالیانه میلیون‌ها تن روانکار استفاده شده یا به اصطلاح روغن سوخته به طبیعت ریخته شده و موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شود. این امر علاوه بر زیانی است که در اثر سوختن این روانکارها به صورت مخلوط با سوخت موتور، موجب آلودگی هوا می­شود. از این رو امروزه تولید روانکارها از منابع تجدید پذیر و دوستدار محیط‌زیست مانند روغن­های گیاهی مورد توجه واقع شده است.

روانکارهای با پایه روغن­های گیاهی که در اصطلاح به آن­ها بیوروانکار گفته می‌شود، علاوه بر اینکه به علت وابستگی به منابع گیاهی تجدیدپذیر می­باشند، به علت زیست‌تخریب‌پذیری خوبی که دارند، محیط‌زیست را آلوده نمی­کنند. بیوروانکار که از اصلاح شیمیایی روغن­های گیاهی حاصل می­شوند، معایب روغن­های خام گیاهی مانند نقطه ریزش بالا و پایداری اکسیداسیون کم را نداشته و پتانسیل خوبی برای جایگزینی روانکارهای پایه نفتی موجود را دارند.

لازم به ذکر است یکی از پیشگامان این موضوع در دنیا پرفسور طلوع هنری در دانشگاه دولتی آیوا امریکاست که برای اولین بار در امریکا روانکارهای مختلف از روغن سویا را تولید و تست کرده است.

آزمایشگاه انرژی های تجدید پذیر گروه مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس _از وسط دکتر برات قبادیان ( دکترای موتور های درونسوز) و دکتر غلامحسن نجفی

دست نوشت شما روی دیوار ما (۳)

امیدوارم تو ایران به زودی اینو جایگزین کنند. علی برکت الله

با سلام
تنها کانال رسمی تلگرام دکتر برات قبادیان
https://telegram.me/drbaratghobadian
هعی.. منم ان شاالله درباره ی روغن جلبک های اب شور و شیرین تحقیق خواهم کرد (:
که مزیتش به ساده زیست بودنشه ..
موفق باشن ..  خیلی عالیه! 

سلامـ
مطالعات زیادی روی روغن های گیاهی شروع شده و رفته رفته به احتمال زیاد در آینده حرف زیادی برا گفتن خواهند داشت...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">