سیستم تعلیق بادی
تاریخچه ابداع فنرهای بادی
فنر بادی که شامل یک محفظه سیلندری هوا می باشد، بین چرخ و بدنه خودرو قرار گرفته، و از خواص فشرده سازی هوا استفاه می کند تا لرزش های چرخ را بگیرد. طرح آن بیش از یک قرن قدمت دارد و می توان آن را در کالسکه های اسب کش یافت. فنرهای بادی در آن دوران از کیسه های چرمی پر از هوا درست می شدند، بسیار شبیه به کیسه های سازهای بادی؛ در سال ۱۹۳۰ فنرهای بادی چرمی-قالبی جایگزین این کیسه ها شدند.
اجزای تشکیل دهنده
اساس کار این سیستم بر طبق خاصیت تراکم پذیری گاز ها بنا شده است.
- کمپروسور هوا:اولین و اصلی ترین قسمت یک سیستم تعلیق بادی می باشد
که وظیفه فشردن هوا را بر عهده دارد. - شیر برقی:روی هر فنر سولنوئیدی نصب شده که باز و بسته می شود و فشار و حجم هوای داخل فنر را کنترل می کند. خاموش و روشن کردن کمپرسور و قطع و وصل سولنوئیدها به عهده مدول کنترل الکترونیکی است.
- شیر ورود و خروج مرکزی:تمام لوله های ورود و خروجی هوا از این قسمت عبور میکنند و به نوعی نقش ترمینال را دارد. و به وسیله پردازنده مرکزی کنترل می شود.(ECU)
- شیر فشار شکن: در صورتی که فشار تانک هوا به حد مطلوب رسید این شیر جریان هوای کمپروسور را قطع میکند
- تانک هوا : هوای فشرده توسط کمپروسور در داخل تانک ذخیره میشود.
- فیلتر هوا خشک کن: هوا خشک کنی که روی کمپرسور نصب شده است، رطوبت هوا را می گیرد . در نتیجه آب- که می تواند به سیستم صدمه بزند – وارد آن نمی شود.
- انبار هوا: هوای فشرده در داخل انباره نقش ضربه گیر را دارد و همچنین با کم یا زیاد شدن باعث تنظیم ارتفاع وسیله نقلیه میشود.این خاصیت در تریلر ها و اتوبوس ها نقش پر رنگی دارد. همچنین در خودرو های سوپر اسپرت کم شدن هوا باعث نزدیک شدن مرکز ثقل به زمین و حفظ پایداری می شود.
از این حالت همچنین میتوان هنگام بارگیری و تخلیه بار به منظور هم سطح کردن تریلربا سکوی بار گیری استفاده کرد.
همچنین در اتوبوس ها به منظور سوار و پیاده شدن مسافران
میتوان کل یا قسمتی از اتوبوس را با سکو هم سطح کرد .
مزایا:
مشخصات فنی بی نظیر فنربادی از مهمترین دلایلی است که بیشتر تولید کنندگان اتوبوس و تریلر در سراسر جهان از سیستم تعلیق بادی استفاده میکنند.
دلایل دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از