.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

1.طراحی و ساخت 2.انرژی 3.فناوری پس از برداشت

.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

1.طراحی و ساخت 2.انرژی 3.فناوری پس از برداشت

...
.:پایگاه تخصصی مکانیک بیوسیستم|BIOSYSTEM :.

شاخه ای از علوم مهندسی مکانیک است که در خدمت علوم مرتبط با ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی می باشد. این رشته ، یکی از جامع ترین رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود که تلفیقی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی عمران و کلیاتی از مهندسی کشاورزی می‌باشد. هدف رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به منظور انجام امور فنی مرتبط با کشاورزی است.





رویداد هفته

عید فطر 95

با سلام خدمت دوستان عزیز

عید فطرپیشاپیش بر همه شما مبارک باد...

برگزیده هفته

»قابل توجه بچه های ماشین الاتی و بیوسیستمی«

عزیزانی که تمایل به همکاری با مارو دارن می تونن به ما بپیوندن...

شما میتونید؟!


  • با ارسال تصاویر و گزارشات از فعالیت های گروه مکانیک بیوسیستم محل تحصیلتون.
  • معرفی استاد برتر گروه  از نظر خودتون.
  • ارسال مطالب ترجمه شده و نو صنعت و تکنولوژی روز مرتبط با رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم
  • یا حتی معرفی ادرس مطالبی که به نظرتون نو و جدید هستن .
  • در به اشتراک گذاری مطالب مفیدو علمی و همچنین پویایی گروه محل تحصیلتون سهیم باشید.

پایگاه مهندسی مکانیک بیوسیستم

انواع بوش و تفاوت آن ها

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۵ ب.ظ

بوش قطعه ای استوانه ای شکل توخالی می باشد. که در داخل هر یک از حفره های موجود در بدنه سیلندر قرار می گیرد. در داخل بوش پیستون رفت و آمد می کند.ضخامت بوش با در نظر گرفتن مقاومت به فشار تعیین نمی شود. بلکه شرط لازم جهت تعیین ضخامت آن به دست آوردن ریخته گری منظم است. بوش ها باید به گونه ای طراحی شوند که از انبساط نابرابر که موجب تغییر شکل آنها در اثر گرما می شود اجتناب گردد.

بوش تر وخشک


بوش های موجود روی بدنه سیلندرها به دو گروه تقسیم می شوند:

  1. بوش هایی که با بدنه سیلندر یکپارچه هستند.
  2. بوش هایی که از بدنه سیلندر قابل جدا شدن هستند.
بوش هایی که با بدنه سیلندر یک پارچه هستند:در این حالت بوش ها با بدنه سیلندر تواما ریخته گری می شوند. جنس آلیاژ بوش ها با بدنه سیلندر یکسان انتخاب می شود. زمانی که بوش ها ساییده می شوند به دو روش می توان آن ها را اصلاح کرد:
الف: تراشکاری داخل سیلندر ، در این روش که خیلی حساس و دقیق می باشد. به علت تراشکاری داخل سیلندر قطر آن بزرگتر از حالت اولیه (استاندارد) شده و نیاز به استفاده از پیستون بزرگتر خواهد بود.
ب: بوش زنی داخل سیلندر ساییده شده ،در این روش یک بوش از جنس آلیاژهای فولادی با فشار در داخل بوش ساییده شده قرار داده می شود.ضخامت بوش 1 تا 3 میلی متر است. در این روش از پیستون های استاندار استفاده می شود.

بوش هایی که از بدنه سیلندر قابل جدا شدن هستند:
خود این بوش ها به دو گروه تقسیم می شوند:
  1. بوش تر (Wet liner)
  2. بوش خشک (Dry liner)
در مورد موتورهایی که سیستم خنک کاری آن ها با آب صورت می گیرد ، اگر بوش مستقیما با آب در تماس باشد به نام بوش تر نامیده می شود و اگر مستقیما با آب در تماس نباشد بوش خشک نامیده می شود.
بوش تر به راحتی از جایگاه خود بیرون آمده و قابل تعویض می باشد. ضخامت بوش های تر حدود 4 تا 8 میلی متر بوده و معمولا از آلیاژهای چدنی ساخته می شوند. برای بهبود آبندی بوش با بدنه موتور به منظور جلوگیری از نشت آب از اطراف بوش به داخل کارتر روغن ، در قسمت پایین بوش یک یا دو عدد گلوگاه جهت قرار دادن حلقه لاستیکی در نظر گرفته می شود.
بوش تر
به منظور کاهش ضریب اصطکاک و افزایش قابل ملاحضه مقاومت به سائیدگی در موقع ساخت بوش ها از روش پوشش گذاری ( سدیمانتاسیون) با گوگرد استفاده می شود.
بوش های خشک از آلیاژهای فولادی ساخته می شوند و ضخامت آن ها در حدود 3 میلی متر است. که بعد از خنک شدن توسط هوا ( یا هر روش دیگر) با فشار در داخل حفره موجود در بدنه سیلندر قرار داده می شوند. چون این بوش مستقیما با آب در تماس نیست بنابراین امکان نشت آب از اطراف سیلندر وجود نخواهد داشت.
بوش خشک
در موقع سائیده شدن بوش ( یا بیضوی شکل شدن)باید داخل آن را تراشکار نمود. در این صورت به علت زیاد شدن قطر داخلی آن بایستی از پیستون های بزرگتر از اندازه استاندار استفاده کرد.

منبع : موتورهای درون سوز . دکتر یحیی عجب شیرچی اسکویی

دست نوشت شما روی دیوار ما (۵)

با سلام 
طی سال های اخیر چسب هایی برای آبندی استفاده میشود که همه در جریان نیستند.این چسب ها برای هر نوع آبندی استفاده می شود.چه برای جا زدن بوش تر(حتی برای واشر سر سیلندر ها برای جلوگیری از نشت آب یا روغن)چون بستن پیچ های سرسیلندر با ترکمتر هم گاها" دقیق نمی باشد.
این روش ها مورد استفاده قرار گرفته و 100% هم جواب داده.و باعث بالا رفتن عمر واشرها می شود.باتشکر
سلام ممنون از زحمات و تلاش شما من یه ماشین روا دارم آب از اگزوز می ریزه سر سیلندر تراش دادم چک شود سالم واشر عوض کردم بازم آب میده راهنمایی بفرمایید

با سلام
آب یکی از محصولات احتراقه و نشون دهنده کار کرد سالم موتوره
بوشهای تر توسط وسیله ای به اسم لاینر کش بیرون آورده میشن و واشرهای یا اورینگ های آببندی لاینرها به رنگ های مختلفی هستن که اصول گذاشتم اونها توی خود جعبه واشرها هست برای جا زدن لاینر ابتدا حتما باید اون رو روغن کاری کرد تا راحت جا بره و جا زدنش هم خیلی راحت هست.
میگـم یه وقت زشت نباشه من از بعضی از این مطالب اصلا سر در نمیارم؟؟!!

نه اصلا! سعی شده مطالب زیاد تخصصی تر نشه که کسی سر در نیاره...مطالب ما برا همه کاربرد داره...
  • محمود ایزدی
  • خیلی عالی و آموزنده
    استفاده کردیم ... واقعا ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">